Postanowienia noworoczne 2022: odchudzanie

Pełni energii, optymizmu, wewnętrznej motywacji, zewnętrznego wsparcia, niestrudzeni wcześniejszymi porażkami podjęliśmy noworoczne postanowienie – Chcę/ chcemy schudnąć. Tym razem się uda. Wcisnę się w licealne jeansy, w końcu pojadę nad morze nie osłaniając się z każdej strony parawanami i nieziemsko długim pareo. Założę marynarkę z Pierwszej Komunii. Przestanę chrapać i dyszeć po wejściu na II-gie piętro. Nikt mi więcej nie ustąpi miejsca w tramwaju zakładając stan błogosławiony w miejscu ciąży spożywczej…

Każdy powód jest dobry, każda motywacja słuszna, gdy prowadzi do zamierzonego celu. Jak jednak przeprowadzić proces odchudzania, by nie przyniósł więcej szkód, niż pożytku? 

odchudzanie, metr, nadwaga

Projekt odchudzanie

Na odchudzaniu/ odżywianiu, jak na wychowywaniu dzieci – znają się wszyscy. I to chyba jest najgorsze. Ile osób – tylu fachowców, tyle opinii, tyleż samo „cudownych” diet i jeszcze bardziej „cudownych” specyfików. Z kolorowych czasopism krzyczą tytuły: „Schudnij 5kg w tydzień”. Reklama magicznego proszku gwarantuje utratę i 10kg, a z Internetu wysypują się zapierające dech opowieści o spektakularnych metamorfozach. W gąszczu informacji okraszonych bezbłędnie wyretuszowanymi fotkami idealnych ciał można nie tylko się zgubić, zgłupieć, ale i wręcz oszaleć. Najczęściej zapominamy o tym, co najważniejsze – RACJONALNE ODCHUDZANIE TO NIE ŻADNA EKSPRESÓWKA, CZY DROGA NA SKRÓTY PRZEZ DZIURĘ W PŁOCIE – TO WYBOISTA SZUTRÓWKA, PROCES PRACOCHŁONNY, DŁUGOTRWAŁY, ALE WARTY WŁOŻONEGO WYSIŁKU.

Odchudzanie prowadzone nieświadomie i nieracjonalnie jest równie niebezpieczne jak  wspinaczka wysokogórska – testowanie możliwości przystosowawczych organizmu może zakończyć się poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi, dlatego nie bój się pytać i korzystać z pomocy Profesjonalistów → zapraszamy do Poradni Dietetycznej w Centrum Medycznym Opra-Med w Warszawie. Dowiedz się więcej!

Dlaczego nie mogę zrzucić kilogramów?

Przyczyn niepowodzeń w procesie odchudzania może być nieskończenie wiele, wśród najważniejszych warto wymienić:

  • natłok sprzecznych informacji;
  • zmieniające się „stanowiska specjalistów” w sprawie co szkodzi, a co korzystnie wpływa na zdrowie;
  • wypróbowywanie kolejnych „modnych” diet i postów;
  • nadużywanie wątpliwej jakości i skuteczności suplementów;
  • nienaturalne głodzenie się;
  • diety monoskładnikowe;
  • niewłaściwa podaż płynów;
  • zbyt częste pomiary wagi;
  • nieuwzględnianie innych wskaźników procesu odchudzania;
  • brak opieki internistycznej, dietetycznej, endokrynologicznej, itp.;
  • brak racjonalnego planu żywieniowego;
  • brak regularnego wykonywania badań kontrolnych;
  • deficyt aktywności fizycznej;
  • słabnąca z tygodnia na tydzień motywacja przy braku założonych efektów;
  • nierealnie założone cele w nierealnym czasie;
  • rutynowe traktowanie odchudzania jako „niekończącej się opowieści”;
  • brak wsparcia rodziny;
  • odmienne modele żywieniowe, tzw. „różne kuchnie w jednym domu, przy jednym stole”.                                                    

Zdrowe odżywianie 

Człowiek pozostaje silnie związany z naturą i jej dary (wpływające m.in.: na jasność myślenia, zdolność podejmowania decyzji, poprawiające nastrój i samoocenę) powinny stanowić podstawę żywienia,  a przede wszystkim produkty bogate w:

  • aminokwasy egzogenne – uczestniczące w produkcji hormonów, zapewniające prawidłowe działanie mięśni, wspierające przemianę materii (dostępne w produktach białkowych: jajach,  rybach, nabiale, roślinach strączkowych, czy migdałach);
  • witaminy z grupy B – usprawniające pracę układu nerwowego  (obecne m.in. w takich produktach jak: kasze, płatki, orzechy, warzywa strączkowe, jaja);
  • witaminy antyoksydacyjne – działające profilaktycznie w zaburzeniach czynności mózgu,  niwelujące zmęczenie i poprawiające koncentrację (zasadnicze źródło stanowią warzywa i owoce);
  • tłuszcze, zwłaszcza jedno i wielonienasycone – stymulujące pracę mózgu, w tym procesy poznawcze, uczenia i zapamiętywania (w postaci oliw, olejów, pestek, nasion, czy dobrych jakościowo ryb);
  • cholinę – wpływającą na pamięć i pracę mózgu (obecną przede wszystkim w jajach);
  • żelazo – jako nośnik tlenu oddziałujące na sprawność i jasność myślenia (nieocenionym źródłem są m.in. dobrej jakości mięso, ryby);
  • magnez –  redukujący uczucie stresu, niepokoju, lęku, jego niedobór zwiększa ryzyko zaburzeń przewodnictwa nerwowego (obecny m.in. w orzechach, pestkach, nasionach, produktach pełnoziarnistych);
  • cynk – biorący udział w procesach naprawczych mózgu, pełniący funkcje ochronne  przed zmianami degeneracyjnymi mózgu (źródłem są m.in. owoce morza, sezam, migdały,czosnek).

Odchudzanie jako proces

Redukcja masy ciała to nie tygodniowa głodówka, czy kilkudniowy zielony post to proces w czasie, którego następuje zmiana sposobu myślenia, odżywiania i funkcjonowania. Przeobrażeniu ulega nie tylko sylwetka, ale i zachowanie w codziennych sytuacjach. Ewoluują priorytety, sposoby na spędzanie wolnego czasu, zmienia się smak, czy nawet rodzaj „zachcianek”.  Jeżeli podejdziesz do odchudzania z rozsądkiem, pokorą i gotowością nie tyle na wyrzeczenia, co nieuchronność zmian, w kolejny Nowy Rok wkroczysz już jako zupełnie odmieniony/-a  Nowy/-a  Ty.

Przeczytaj artykuł o postanowieniach noworocznych!